THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Florilegium“ je výraz z latinského jazyka označující sbírku spisů nebo literární antologii. V případě italského seskupení LUPERCALIA lze v přeneseném slova smyslu hovořit o sbírce rekonstruovaných fragmentů středověké hudby. Claudia Florio a Riccardo Principe upnuli totiž své umělecké ambice ke tradičním italským hudebním námětům, majícím inspiraci také v lidové tvorbě. Rejstřík použitých dobových prvků se pohybuje v širokém časovém rozpětí od gotiky až po obskurní temnotu buclatého baroka.
Hudební náplň alba má dvě základní východiska. Zatímco přibližně polovina skladeb je rekonstrukcí a interpretací tradičních dobových a lidových motivů (např. „Rebis“, „Personent Hodie“, Pilgrim’s Chant"), druhá polovina je originálním autorským přínosem, který sice čerpá z uvedených kořenů, ale neoklasické vyznění a jaksi „konvenčnější“ pojetí ať už v aranžích nebo i struktuře skladeb dává hudbě do jisté míry dnešní tvář („Praga“, „Kunadalini“, „Ouroboros“). Přestože může album zpočátku působit mírně nevýrazně až monotónně, což je do jisté míry dáno pouze na první pohled nezpěvností některých motivů, je náplň jednotlivých skladeb značně různorodá a neomezuje se na pouhé citování běžných hudebních prvků, ale současně kombinuje i některé orientální rytmické celky s charakteristickými perkusemi a melodiemi.
Nástrojové obsazení je, dalo by se říci, až tradiční. Klasická kytara, smyčcový kvartet a dulcimer (což je středověký strunný nástroj podobný cimbálu) doplněné o syntetizátorové plochy a bohužel ve většině případů pouze samplované perkuse. Mám dojem, že jsem v některých skladbách dokonce zaslechl i ňiněru, ovšem žel také v podobě samplu. Je škoda, že si hlavní protagonisté nepřizvali do studia více živých muzikantů a neobohatili nahrávku o další originální středověké nástroje. Právě některé perkuse, potažmo syntetizátorové podkladové plochy vyznívají v kontrastu s živým obsazením příliš očividně uměle a snižují přirozenost a autenticitu projevu. Nicméně instrumentální stránka všech zúčastněných je naprosto profesionální a už jenom zdánlivý náznak polemiky o její kvalitě by byl nošením dříví do lesa. Bravurní klasická kytara, při jejíchž tónech si vzpomenete na Vittoria Vandelliho a ATARAXII, doprovázená uhlazeným smyčcového kvartetu a sólových houslí, patří mezi zásadní devizu nahrávky. Spolu s ní se může LUPERCALIA navíc pyšnit čistým a školeným sopránem Claudie Florio, který příjemně podtrhává dobové vyznění jednotlivých kompozic a zdatně sekunduje ostatním nástrojům. Zatímco část alba je spíše zádumčivá a nepostrádá komorní a téměř meditativní rozměr, skladby jako „Axe“ či „Curtis“ poodhalují rytmicky živější polohu evokující atmosféru tržišť, taveren, kejklířů a potulných minstrelů. Z ranku inspirace italskými kořeny vystupuje irská tradicionála „The Wind That Shakes The Barley“, kterou svého času interpretovali také DEAD CAN DANCE.
„Florilegium“ je po všech stránkách inspirativní nahrávkou, jejíž neoddiskutovatelné kvality bohužel mírně strhávají výše uvedené nedostatky. Pomineme-li však tuto drobnou skvrnu, bude nám odměnou dobře povedený a velmi příjemný exkurz do hájemství středověké a neoklasické hudby, který mohou docenit nejen zasvěcení příznivci.
Exkurz do středověké a neoklasické hudby, který po mírné počáteční nevýraznosti rychle odkrývá jemné a vytříbené kontury umně zvýrazněné dedikací a výbornou instrumentální úrovní všech zúčastněných. Jedinou drobnou vadou na kráse tak zůstává vedle absence širšího nástrojového obsazení přítomnost umělohmotných syntetizátorových ploch a samplovaných perkusí snižujících autenticitu nahrávky.
7,5 / 10
Claudia Florio
- soprán, chóry
Riccardo Prencipe
- klasická kytara, dulcimer, orchestrace
Gianluca Uccio
- sólové housle, první housle
Giovanni Borrelli
- živý hudebník
Giuseppe Cassano
- technická podpora
Lina Salvatore
- mluvené slovo
1. Tribe
2. Ouroboros
3. Aegypto Ad Siciliam
4. Personent Hodie
5. Sub Specie Aeternitatis
6. Praga
7. Rebis
8. Kundalini
9. Curtis
10. Axe
11. Formis Melara Sanctus Filix
12. The Wind That Shakes The Barley
13. Pilgrim's Chant
Florilegium (2004)
Soehrimnir (2000)
Les Nuits De Samain (Demo) (1999)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Equilibrium Music
Stopáž: 63:43
Produkce: Giuseppe Cassano
Studio: Nosfer Studio
-bez slovního hodnocení-
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.